tisdag 13 maj 2008

Grillfest och Japantown

Jag är jätte trött klockan är bara 20.30 och jag vill gå och lägga mig. Det beror nog på att det var en lång dag igår och mycket spring idag.
Igår var Martin i Mill Valley en sväng på förmiddagen, tanken var att vi skulle ses i lägenheten vid två för att äta lite och sen gå ut för att klippa oss. Så blev det inte, det tog någon timma extra så när vi hade ätit var klockan redan 16 och det skulle säkert bli svårt att hitta någon frisör som hade tider kvar. Vi gick i stället en sväng i Potrero Hill, vi hamnade på lågpriskedjan Ross. Där finns kläder, väskor, accesoarer, och heminredning. Det ser inte ut som en butik jag överhuvudtaget skulle vilja sätta min fot i men vi gick in i alla fall för att undersöka vad det var för någonting. Där fastnade vi en bra stund, Martin hittade några shyssta t-shirtar från Tommy Hilfiger och jag hittade faktiskt ett och annat jag också. Sen gick vi till Safe Way som är en stor matvarukedja, vi handlade lite kycklingburgare och öl för att grilla till kvällen. När vi kom hem visade sig att Dennis som äger lägenheten också tänkt grilla med sin tjej. Det slutade med ett knytkalas; kycklingburgare med tomat annanas, lök, stek och svamp och lax en salig blandning. Det blev inga öl utan ett fint rödvin och efter maten bjöd Dennis på 20 år gammalt portvin. Vår simpla hamburgermiddag förvandlades till något helt annat.

Det blev ganska sent så vi vaknade inte förrän 10, efter att ha ätit frukost tog vi bussen till Fillmore. Det var underbart väder idag, jätte varmt så när vi var framme svalkade vi oss med varsin smoothie, mums! Jag hoppa sedan in på en salong och kapade håret till axlarna, skönt. Det behövdes verkligen. Efter frisör besöket fortsatte vi upp på Fillmore, jag ville visa Martin Japantown eftersom han ännu inte vart där. Vi kikade runt lite, jag var nog mer intresserad av Japantown än han. Där efter fortsatte vi ännu en bit upp på Fillmore, ju längre upp gatan man kommer desto finare butiker. Det finns massor av inredningsbutiker på den här gatan jag hittade en osthyvel, igen har det här så jag skaffade en. Nu slipper jag skära med kniv, det är så svårt att få tunna skivor med kniv. Dom flesta här köper färdig skivad ost och har kanske därför inte osthyvlar. Och det är klart amerikanerna äter nog mer PB&J peanutbutter & jelly, uäk. Jag hittade även en annan smart grej som jag saknar hemma, har i alla fall inte sett något sådant i hemma Sverige. En spoon rester, det är en stor slev som man har liggande bervid spisen, på den lägger man sleven man lagar mat med , en spoon rester. Vi tittade också snabbt in på Paolo, fina handgjorda italienska skor och på Marc by Marc Jacobs där fanns mycket fint och till min förvåning fanns det även saker som är lite snällare mot plånboken. Det butiken måste jag undersöka noggrannare när Martin inte är med.

bild från Japancenter tagen i mars

Inga kommentarer: